Elektromobilność Problemy Tesli pokazują, dlaczego rynek litu musi się ustabilizować 13 sierpnia 2018 Elektromobilność Problemy Tesli pokazują, dlaczego rynek litu musi się ustabilizować 13 sierpnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany W zeszłym tygodniu media podały, że Tesla wysłała notkę do niektórych z swoich dostawców litu z prośbą o rabaty, aby produkcja ogniw stała się zyskowna. Wstrząsnęło to całym sektorem tego górnictwa. Ceny litu monitorowane są z pomocą indeksu Solactive Global Lithium. W indeksie tym około 40% udziałów mają spółki: FMC Corp, Albemarle Corp, Sociedad Quimica y Minera de Chile SA i SQM, do których Tesla pośrednio przekazała swoją prośbę. Na skutek tego indeks spadł o około 2,1% – do najniższej od 11 miesięcy wartości. Akcje SQM spadły o 4,8%, a Albemarle o 4,1%. Sytuacja na giełdzie teoretycznie pokazuje zależność tych sektorów – Tesla jest największym producentem samochodów elektrycznych, a samochody elektryczne są głównym zastosowaniem litu. Według rzeczywistych danych jest wręcz przeciwnie. Tesla odpowiada za około 2% światowej konsumpcji tego metalu. Większość ogniw litowo-jonowych potrzebuje około 70-90 gramów litu na kWh pojemności, jak informuje Bloomberg New Energy Finance. Największe ogniwa, jakie montuje Tesla, mają po 100 kWh (w Model S i Model X) oraz 75 kWh (w Model 3). Co kwartał podawana jest liczba wyprodukowanych samochodów każdego typu. Dla uproszczenia załóżmy, że każdy samochód, jaki produkuje Tesla, ma akumulator o największej pojemności i że ogniwa potrzebują 100 g/kWh. Na tej podstawie wyliczyć można, że w zeszłym roku firma zużyła około 1026 ton litu. Całkowite wydobycie na świecie amerykański Geological Survey szacuje na 43 tysiące ton. Daje nam to około 2,4% całości. W zeszłym roku odsetek ten był jeszcze niższy i wynosił 2%. Tesla nie publikuje zbyt wielu informacji na temat swoich ogniw, ale jeśli założymy, że zużycie litu w nich oscyluje raczej przy dolnej granicy – 70 g/kWh – to odsetek światowego litu trafiający do ich fabryk będzie jeszcze niższy. Samsung SDI podał, że firma wykazała przychód około 3,8 miliarda dolarów z produkcji ogniw w 2017 roku. Średni ich koszt to 209 USD/kWh, co daje nam zużycie litu na poziomie 1200–1800 ton, zależnie od koncentracji tego metalu w produkowanych ogniwach. Nadal jest to zaledwie kilka procent światowego wydobycia. Wiele mówi się, że pojazdy elektrycznej mają zmienić rynek tego metalu na świecie, ale póki co to jeszcze nie ten czas. Inne zastosowania litu, np. w ceramice, szkle czy smarach lub polimerach, to nadal ponad 50% zapotrzebowania na ten pierwiastek. Nawet jeśli chodzi o sam sektor akumulatorów litowo-jonowych, to Tesla wcale nie jest największym graczem. Jest wiele spółek, które produkują więcej ogniw: BYD Co, BAIC Motor Corp (konsorcjum Renaulta, Nissana i Mitsubishi Motors) – wszystkie te firmy przeganiają Teslę, jeśli chodzi o ilość dostaw w ostatnich 12 miesiącach. Stawkę dogania jeszcze BMW. Tesla ma mnóstwo dostawców części z Azji, kupuje ogniwa od Panasonica, maszyny od Fanuca i zawory do systemów wentylacji od Zhejiang Sanhua Intelligent Controls Co z Chin. Cena akcji Panasonica jest mocno związana z nadziejami, że Tesli uda się zwiększyć produkcję Modeli 3, a w przyszłości także powiększyć zysk firm. Mimo to dane ilościowe pokazują, że przychody japońskiego giganta ze strony Tesli to około 2% wszystkich środków, jak podaje „Bloomberg”. W tym wszystkim jest jeszcze jeden istotny czynnik, którego pominąć nie można – psychologia. Tesla napędza rynek i doprowadziła do sytuacji, że wskaźnik EV/Ebitda (pokrycia zysku wartością firmy) w jej przypadku osiągnął 28,5. Średnia dla tego sektora wynosi 7,8, a nie jest rzadki jeszcze niższy współczynnik, np. 1,6 dla Volkswagen AG czy 3,1 dla General Motors Co. Przecena akcji firm, takich jak SQM i FMC, na skutek prośby Tesli wydaje się irracjonalne. Mimo to rynek reaguje dosyć nerwowo. Zdrowsze podejście z pewnością byłoby lepsze dla całego sektora, nie tylko dla pojazdów elektrycznych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.