Wiadomości OZE Prywatny samolot, a ślad węglowy 01 września 2019 Wiadomości OZE Prywatny samolot, a ślad węglowy 01 września 2019 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Według szacunków prywatne odrzutowce wytwarzają dziesięciokrotnie więcej dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednego pasażera niż komercyjny ruch lotniczy. Niemiecki ZEIT w oparciu o dane meteorologiczne Instytutu Maxa Plancka poinformował, że każdego roku na skutek emisji CO2 spowodowanej ruchem lotniczym topi się 6 000 kilometrów kwadratowych lodu w Arktyce. Emisja dwutlenku węgla w wyniku ruchu lotniczego wynosi około 5% globalnej emisji. Lot prywatnym odrzutowcem jest ponad ośmiokrotnie mniej wydajny Według amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej paliwo lotnicze wytwarza 9,57 kg CO2 na galon spalonego paliwa. Przykładowy lot samolotem typu Boeing 737 będzie spalał około 750 galonów paliwa na godzinę. W trakcie trzygodzinnego lotu do atmosfery zostanie wyemitowane 21 533 kg CO2. W zależności od modelu samolot może pomieścić około 200 pasażerów, co daje około 108 kg CO2 produkowanego na pasażera. Pokonanie takiego samego dystansu na podkładzie odrzutowa Cessna Citation XLS spala około 210 galonów paliwa na godzinę, wytwarzając około 6 030 kg CO2 podczas trzygodzinnego lotu. Odrzutowiec może pomieścić od sześciu do ośmiu pasażerów – jeżeli na pokładzie znajduje się siedem osób – to średnia ilość CO2 na osobę wynosi 860 kg. Prywatne odrzutowce w modzie Prywatny przemysł lotniczy w ostatnich latach zyskał na popularności i ma jedne z największych ulg podatkowych. W Europie przedsiębiorstwa i osoby prywatne mogą uniknąć płacenia podatku VAT od importowanych prywatnych odrzutowców. W USA reforma podatkowa Donalda Trumpa zakłada, że osoby fizyczne i firmy mogą odpisać 100% kosztów – nowego lub używanego – prywatnego odrzutowca od swoich podatków federalnych. Czy jest sposób, aby latanie prywatnym odrzutowcem było bardziej ekologicznym? Powodem, dla którego podróżowanie prywatnym odrzutowcem jest uważane za nieekologiczne, jest fakt, że ilość spalonego paliwa jest znacznie mniejsza niż w przypadku odrzutowca komercyjnego, jednak na pokładzie znajduje się mniej osób. Prywatne loty są mniej wydajne, a indywidualny ślad węglowy pasażerów, którzy zdecydują się podróżować w ten sposób, jest znacznie większy. Pasażerowie stają się coraz bardziej świadomi zmian klimatycznych. Victor, prywatna firma czarterowa, ogłosiła niedawno plany „określenia nowej zrównoważonej przyszłości dla lotnictwa prywatnego”. Program zakłada rekompensowanie wytworzonego przez nas śladu węglowego, czyli tzw. offset, którego najpopularniejszą metodą jest sadzenie drzew. Średniej wielkości drzewo absorbuje rocznie 5 kilogramów CO2. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.