Elektromobilność Recykling baterii litowo-jonowych. Dlaczego jest potrzebny? 14 kwietnia 2020 Elektromobilność Recykling baterii litowo-jonowych. Dlaczego jest potrzebny? 14 kwietnia 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Jednym ze sposobów na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego jest recykling. W przypadku przedmiotów, w skład których wchodzą niebezpieczne surowce i substancje, jest to szczególnie ważne. Do tego typu rzeczy zaliczamy m.in. baterie (akumulatory) litowo-jonowe, których recykling jest cały czas sporym wyzwaniem. Baterie litowo-jonowe – w jakich urządzeniach są wykorzystywane? Baterie litowo-jonowe są powszechnie wykorzystywane nie tylko w samochodach elektrycznych i hybrydowych, ale także w smartfonach czy laptopach. To urządzenia, które pozwalają na magazynowanie energii elektrycznej oraz oddawanie jej w bezpieczny sposób. Żywotność baterii jest zależna od tego, czy jest używana poprawnie i z jaką intensywnością. Trwałość akumulatorów litowo-jonowych w samochodach elektrycznych powinna wynosić od 8 do 10 lat, natomiast baterie, w które są wyposażone smartfony, powinny działać poprawnie przez 2-3 lata (w zależności od intensywności użytkowania). Warto podkreślić, że każdy cykl ładowania i rozładowywania powoduje utratę pojemności akumulatorów, a co za tym idzie mniejszą żywotność. Mitem jest jednak przekonanie, że tracą one wartość po wyjęciu z aut. Ceny baterii litowo-jonowych mogą być bardzo wysokie, ze względu na duży popyt wśród operatorów sieci energetycznych. Za akumulatory z 10-letniej Tesli, są oni w stanie zapłacić nawet 15 tysięcy dolarów! Recykling baterii litowo-jonowych się opłaca! Recykling akumulatorów litowo-jonowych jest niezwykle pożyteczny, ponieważ dzięki niemu można odzyskać do ponownego użytku surowce, które zaliczają się do pierwiastków ziem rzadkich. Są to lantanowce (lantan, prazeodym, cer, neodym, promet, europ, gadolin, samar, terb, dysproz, holm, erb, tul, lutet i iterb) oraz skandowce (skand i itr). Największą trudnością w ich pozyskiwaniu jest jednak bardzo duże rozproszenie, a nie jak sugeruje nazwa, rzadkość występowania. Dzięki skutecznemu recyklingowi można ograniczyć ich wydobycie, a co za tym idzie ingerencję w środowisko naturalne. Recykling baterii litowo-jonowych – najlepsze źródło litu Do najczęściej odzyskiwanych metali wchodzących w skład baterii litowo-jonowych należą miedź, nikiel i kobalt. Akumulatory zbudowane są także z litu, który jest niezbędny do produkcji baterii litowo-jonowych. Szybko rozwijający się przemysł elektroniczny i nieustanny wzrost produkcji samochodów elektrycznych sprawia, że zapotrzebowanie na lit jest coraz większe. W związku z tym istnieje ryzyko, że złoża tego surowca zostaną szybko wyczerpane. Recykling baterii litowo-jonowych na masową skalę jest w przyszłości bardzo prawdopodobny, a nawet nieunikniony, jeśli zapotrzebowanie na samochody elektryczne będzie wzrastać tak jak do tej pory. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.