Elektromobilność Rewolucja elektrycznego transportu niesie ze sobą własne problemy 02 maja 2018 Elektromobilność Rewolucja elektrycznego transportu niesie ze sobą własne problemy 02 maja 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Po latach marginalizowania samochody elektryczne doczekały się wreszcie większego zainteresowania ze strony władz i producentów. Pojazdy te są coraz bardziej dostępne, szczególnie w najdroższym segmencie, i z pewnością spenetrują także resztę rynku – do 2025 roku ich ceny powinny zrównać się z cenami aut spalinowych. Auta elektryczne powinny być czyste i ekologiczne, ale jeśli spojrzy się całościowo na ten segment, to można mieć pewne wątpliwości. Obecnie trzeba przemyśleć cały paradygmat transportu, by uczynić go bardziej przyjaznym środowisku. W porównaniu do aut spalinowych elektromobilność jest rzeczywiście zielona – transport generuje obecnie dwadzieścia trzy procent dwutlenku węgla na świecie, a do 2050 roku odsetek ten dojść może do niemalże pięćdziesięciu procent. Samochody elektryczne mają zmniejszyć ilość emitowanych gazów cieplarnianych, jednakże ich stosowanie niesie za sobą inne wyzwania. „Brudny” proces produkcji Pierwszym problemem są materiały potrzebne do produkcji auta elektrycznego, na przykład kobalt. Jego wydobycie jest obciążające dla środowiska i często wykorzystuje się do tego dzieci. Podobnie jest z niklem i innymi pierwiastkami. Wszystkie metale wykorzystywane w autach elektrycznych mają dosyć ograniczone zasoby. Oznacza to, że obecna technologia nie pozwala na zelektryfikowanie całego transportu. Konieczne jest stworzenie alternatyw. Inny silnik, te same problemy Auta elektryczne współdzielą wiele problemów i potrzeb ze spalinowymi – wymagają dróg, parkingów etc. Drogi dzielą społeczności i utrudniają dostęp do wielu miejsc, samochody elektryczne nie są obecnie produkowane tak, by rozwiązać ten problem. Inne problemy dotyczą gęstości zaludnienia. Koszty – których dałoby się uniknąć – związane z przeludnieniem na przykłąd w Australii wynoszą 16,5 miliarda dolarów i mają rosnąć o około dwa procent rocznie. Tej kwestii elektryczne samochody nie są w stanie rozwiązać. Nowy paradygmat transportu Jeśli chodzi tylko o problemy ze zmianami klimatycznymi, to auta elektryczne łatwo sobie poradzą. Ale jeśli chodzi o zmianę krajobrazu sektora transportowego, to sprawa nie jest tak trywialna. Wiele firm, np. Porsche, pracuje nad rozwiązaniami dla gęsto zaludnionych obszarów, takich jak Chiny. Chociaż przedsiębiorstwa nadal obracają się wokół wizji jednego pojazdu na osobę, mają powstawać systemy wspomagające sprawny ruch w przeludnionych obszarach. Docelowo konieczne mogą być większe zmiany. Na przykład w Kopenhadze, gdzie jest więcej rowerów niż aut, szacuje się że za około dziesięć lat centrum miasta będzie strefą wyłączoną z ruchu samochodowego. Podobne działania planuje się także w innych miastach, takich jak Curitiba w Brazylii, Vauben w Niemczech czy Oslo w Norwegii lub Chengdu w Chinach. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.