Wiadomości OZE Solarne autostrady przyszłością XXI wieku? 27 czerwca 2018 Wiadomości OZE Solarne autostrady przyszłością XXI wieku? 27 czerwca 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Przychody z solarnych autostrad mogłyby zastąpić finansowanie państwowych dróg – zamiast podatków paliwowych czy innych opłat. Tego rodzaju instalacja testowana jest w USA w stanie Georgia. Część drogi międzystanowej numer 85 o długości około 27 km przykryta została systemem fotowoltaicznym. Tak powstał projekt Ray. Ray mógł powstać dzięki współpracy prywatnej spółki The Ray z Departamentem Transportu oraz Departamentem Rozwoju Ekonomicznego tego stanu. Pomysł jest prosty. The Ray wykorzystuje państwowe drogi jako rodzaj żywego laboratorium, w którym testuje swój model biznesowy i rozwija nowe technologie w zakresie energetyki odnawialnej, zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa drogowego. Wyniki badań nad energetyczną częścią przedsięwzięcia opublikowane zostały w internecie. Dzięki nowoczesnej, interaktywnej stronie projektu: http://theray.org, można prześledzić kilometr po kilometrze, gdzie i jak bardzo nowatorska instalacja produkuje energię elektryczną. Dodatkowo, opublikowana analiza prezentuje: potencjał energetyczny wszystkich dróg międzystanowych w 50 stanach USA, przewidywane zyski dla każdego z stanowych Departamentów Transportu, oparte na czterech modelach biznesowych, zaaprobowanych przez Federalny Zarząd Autostrad, wartość ekonomiczną energii słonecznej – wyliczono na podstawie czasu generacji, lokalnych cen energii elektrycznej i zerowej emisji, szacunki kosztów budowy sieci energetycznej HVDC, która miałaby towarzyszyć inwestycji. The Ray od dawna skupia się na nowych, innowacyjnych sposobach finansowania dróg stanowych i poszczególnych Departamentów Transportu. „Podatki w cenie benzyny są liderem spadków w obecnym czasie”, mówi Allie Kelly, dyrektor firmy. „Opłaty za przejazd dla wielu stanów nie są politycznie akceptowalne, a asygnowane przez kongres środki nie są wystarczające do utrzymania dróg”. Ulice są coraz bardziej zelektryfikowane i skomputeryzowane. Wszystkie te technologie sprawić mają, że jeździ się wydajniej i bezpieczniej, ale potrzebują także energii i ciągłego finansowania, aby mogły poprawnie działać. Jeśli będzie ona produkowana w odpowiedni sposób, to ośrodki odpowiedzialne za ich utrzymanie, mogą zapewnić sobie stały dopływ pieniędzy. Nie jest to jedyna inicjatywa The Ray. Firma, we współpracy z Departamentem Transportu stanu Georgia oraz firmą energetyczną Georgia Power Company, buduje nowoczesną farmę fotowoltaiczną przy zjeździe numer 14. Farma ma mieć moc około 1 MW. Jest ulokowana nad pasem awaryjnym autostrady. Wyróżni ją fakt, że jako jedyna na świecie będzie przyjazna owadom zapylającym – w szczególności pszczołom. The Ray rozpoczęło współpracę z Departamentem Transportu w Georgii w 2008 roku. Mimo ich długiej i owocnej współpracy, to oprócz tego stanu jedynie dwa inne stany USA realizują tego rodzaju projekty fotowoltaiczne. Doświadczenie Instytutu Energetyki, który identyfikuje i kwantyfikuje koszty produkcji i dostarczania energii elektrycznej obecnej i dopiero planowanej, czyni z niego idealnego partnera do konsorcjum rozwijającego nowatorskie projekty fotowoltaiczne. „Odkryliśmy, że jeśli udziałowcom przedstawi się obiektywne dane, to są w stanie podejmować decyzje w sposób pewniejszy i jaśniejszy”, mówi Michael Webber, dyrektor Instytut Energetyki. „Taki jest cel naszych obecnych badań – pomóc ludziom zrozumieć jaki potencjał drzemie w fotowoltaice, tak aby twórcy rządowych planów, deweloperzy i inwestorzy mogli podejmować jaśniejsze decyzje”. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.