Wiadomości OZE Spotify, Apple Music i inne usługi strumieniowe niebezpieczne dla środowiska? 11 czerwca 2019 Wiadomości OZE Spotify, Apple Music i inne usługi strumieniowe niebezpieczne dla środowiska? 11 czerwca 2019 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Jak podaje szwedzki uczony Kyle Devine, który prowadził wieloletnie badania i obserwacje, muzyka strumieniowa ma wpływ na środowisko. To zjawisko przyczynia się do emisji prawie 350 milionów kilogramów gazów cieplarnianych. Kilka znanych mediów strumieniowych, takich jak Spotify, Apple Music czy SoundCloud stawia na zrównoważony rozwój i podejmuje odpowiednie kroki w celu wyeliminowania śladu węglowego. Najnowsze badania pokazują, że obecnie muzyka strumieniowa przyczynia się do emisji od 200 do 350 milionów kilogramów gazów cieplarnianych. W 2013 roku profesor Kyle Devine zaczął badać wpływ muzyki na środowisko, a dokładniej proces tworzenia płyty CD, jej skład i koszt jej produkcji. Pod lupę wzięto szelak, z którego wykonywano płyty gramofonowe, winyl i kasety. Badanie wykonane było we współpracy z Mattem Brennanem z Uniwersytetu z Glasgow, a jego wyniki podają, że od 2000 roku do 2016 ilość plastiku spadła z 61 milionów kilogramów do 6 milionów kilogramów. Ponadto słuchanie muzyki spowodowało emisję około 157 kilogramów ekwiwalentów gazów cieplarnianych w 2016 roku. Devine oparł swoje badania na danych pozyskanych z Amerykańskiego Stowarzyszenia Przemysłu Nagrań na lata 2015 i 2016. Następnie liczbę utworów pobranych i przesłanych uśrednił, aby potem móc obliczyć ilość energii elektrycznej potrzebnej do pobrania 1 GB danych. Jak na tamte czasy ilość energii odpowiadał energii potrzebnej do świecenia żarówki przez godzinę. – Dodatkowa złożoność – rozdzielczość plików, ma znaczenie, jest więcej danych, jeśli oglądasz film na YouTube w porównaniu do przesyłania strumieniowego albumu w wysokiej rozdzielczości na Spotify. Zmienne są prawie nieograniczone, przekonuje Devine. W ciągu ostatnich lat liderzy strumieniowanej muzyki dążyli do poprawy trwałości swoich obiektów i operacji. Przykładowo firma Spotify opublikowała swój publiczny raport zrównoważonego rozwoju w 2017 roku, zobowiązując się w nim do osiągnięcia zerowego śladu węglowego i migracji swoich operacji serwerowych na Google Cloud Platfom (GCP). Z kolei raport z 2018 roku firmy opisuje zmniejszenie śladu węglowego o 1500 ton będącego wynikiem przejścia na GCP i likwidację 6 z 7 centrów danych. Inne firmy zajmujące się przesyłem strumieniowym, jak SoundCloud, opierają się na usługach przesyłania strumieniowego Amazon, czy Amazon Music. Z kolei Apple posiada serwisy i programy służące do odsłuchiwania piosenek, takie jak Apple Music, iTunes i Beats1 w swoich chmurach. Obydwie firmy inwestują środki w energię odnawialną. Według raportu Apple z 2018 roku ogłoszono, że wszystkie obiekty firmy były zasilane energią odnawialną. Ich celem to także centra danych z prawie zerową emisją CO2 z energii elektrycznej. Przesyłanie strumieniowe muzyki nie jest jedynym elementem Internetu. Oprócz muzyki jest także strumieniowanie multimediów, filmów i media społecznościowe, które także wywierają wpływ na środowisko. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.