Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Studenci AGH zbudowali łodzie solarne

agh

Studenci AGH zbudowali łodzie solarne

Nieprzespane noce, wielkie zaangażowanie i współpraca zaowocowały konkretnym rezultatem. Solarki, czyli studenci zgromadzeni wokół inicjatywy AGH Solar Boat Team, pokazali swoje dwie, najnowsze konstrukcje z dziedziny energii odnawialnej, transportu i ochrony środowiska.

Wodowanie 

Dwie łodzie i ogrom pracy. Zespół AGH Solar Boat, 25 maja uroczyście odsłonił swoje najnowsze osiągnięcia. Przy Bulwarze Czerwieńskim w Krakowie zgromadziła się blisko setka studentów zaangażowanych w projekt, opiekunowie i kadra naukowa z Akademii Górniczo-Hutniczej. 

Wyścigi i ochrona środowiska

Oddolna inicjatywa oparta na więzi, pasji i wiedzy – tak o swoich projektach mówili podczas wodowania nowych łodzi, studenci i pracownicy naukowi uczelni Zaprezentowano solarną łódź “Celkę” – siostrę “Baśki”, młodszą, ale jakże dopracowaną. Baśka była pierwszą łodzią solarną zespołu Solar Boat. Lekka konstrukcja i zwinność Baśki zaowocowała znaczącymi sukcesami na międzynarodowych zawodach Monaco Solar & Energy Boat Challenge. “Celka” jest jeszcze szybsza i lżejsza – waży 110 kg, długość 6 m i szerokość 1,7 m. Łączna moc paneli PV to 1450 W. Skonstruowana z zaawansowanych materiałów kompozytowych i ze zoptymalizowanym zespołem napędowym łódź za kilka dni wybierze się na swoje pierwsze zawody do Monako i Portugalii.

Efektywne pomiary 

R.O.B.U.R. to całkiem inna łódź. Jest przede wszystkim autonomiczna i bezzałogowa. Została skonstruowana z myślą o pogarszającym się stanie środowiska. Mała łódź może badać, między innymi poziom zanieczyszczeń wód i powietrza, mapować dno zbiorników, mierzyć głębokość – wszystko to, w czasie rzeczywistym. Jak dodaje profesor Rafał Dańko, autonomiczny R.O.B.U.R. w przyszłości może przysłużyć się też ochronie granic kraju. Łódź ma długość 1,3 m, 0,7 m szerokości, pojemność baterii wynosi 750 Wh, a maksymalna prędkość to 35 km/h.

Pasja

Projekt AGH Solar Boat istnieje od 2015 r.  Zespół dzieli się na cztery sekcje: marketing, kompozyty, konstrukcję i elektrykę. Jak mówią studenci, ich determinacja i współpraca przerosła ich własne oczekiwania, ponieważ nie spodziewali się, że uda się im skonstruować tak zaawansowane i efektywne konstrukcje.

źródło i fot.: mat. własne

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.