Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Studenci AGH zbudują urządzenie odzyskujące energię z ruchu drogowego

Studenci AGH zbudują urządzenie odzyskujące energię z ruchu drogowego

Studenci krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej po raz kolejny biorą udział w konkursie o Grant Rektorski AGH. Trwająca obecnie edycja przyciągnęła wielu młodych pasjonatów techniki. W dziedzinie urządzeń upowszechniających wykorzystywanie OZE prym wiedzie Koło Naukowe Odnawialnych Źródeł Energii „Grzała”, które do tegorocznej odsłony konkursu zgłosiło kolejne nowatorskie rozwiązanie.

Celem naszego projektu jest opracowanie profilu energii kinetycznej wiatru na krawędzi pasa ruchu. Krótko mówiąc, chcemy obliczyć, ile energii można uzyskać z podmuchu, który generują przejeżdżające samochody – powiedział Marek Drabik z Koła Naukowego Odnawialnych Źródeł Energii „Grzała” Akademii Górniczo-Hutniczej.

Aby powyższe urządzenie mogło powstać, potrzebne są środki pieniężne oraz dodatkowe badania. Do tej pory młodzi naukowcy zdołali zamówić profesjonalny wiatromierz ultradźwiękowy podający wynik z dokładnością do 1/100 m/s. Dzięki jego wykorzystaniu możliwe było oszacowanie optymalnej wysokości, na której należałoby zamontować planowane urządzenie.

Na potrzeby powstającego wynalazku potrzebne było także pozyskanie informacji związanych ze sposobem rozkładania się wiatru powstałego na skutek podmuchu przejeżdżających samochodów. Aby zbadać zachowanie tej przemieszczającej się masy powietrza, studenci rozpylili gęstą zawiesinę i śledzili generowaną przez nią cząstki pyłu przy użyciu drona i kamer.

Młodzi badacze podkreślają, że bardzo ważne jest dla nich, aby ich wynalazek znalazł zastosowanie w codziennym życiu. Właśnie dlatego chcą oni opracować urządzenie, które przetworzy zebraną energię w jak najbardziej optymalny sposób i pomoże w jej właściwym wykorzystaniu.

W zależności od ilości zgromadzonej energii, urządzenie mogłoby np. dostarczać ją do zasilania znajdującej się na autostradach sygnalizacji świetlnej opartej na lampach ledowych. Jeśli natomiast zgromadzonej energii będzie na to zbyt mało, rozważone zostanie przebudowanie wynalazku w taki sposób, by pomagało oświetlić krawędzie pasów ruchu, znaki drogowe lub przyczyniło się do niwelowania oporów powietrza, dzięki czemu samochody będą spalały mniej paliwa.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.