Wiadomości OZE Światowa produkcja baterii litowo-jonowych wzrośnie o 521% do 2020 roku 29 maja 2017 Wiadomości OZE Światowa produkcja baterii litowo-jonowych wzrośnie o 521% do 2020 roku 29 maja 2017 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Baterie litowo-jonowe są podwaliną przejścia światowego przemysłu na zasilanie energią odnawialną, a ich produkcja wzrośnie blisko sześciokrotnie w ciągu kilku najbliższych lat. Jedną z firm, która posiada najambitniejsze plany jest Tesla, założona i prowadzona przez Elona Muska. Najnowsza fabryka, Gigafactory 1, ma podwoić światową produkcję baterii litowo-jonowych. Będzie to największa fabryka świata i jednocześnie budynek o największej powierzchni wynoszącej ponad 500 tys metrów kwadratowych (powierzchnia użytkowa będzie jednak większa, ponieważ fabryka będzie wielopiętrowa). Budowa Gigafactory ma pochłonąć 5 miliardów dolarów i zakończyć się w 2020 roku. Docelowo, fabryka ta ma każdego roku produkować baterie o pojemności 35 – 50 GWh, a ostatnie przewidywania mówią nawet o 150 GWh. Wykorzystywane będą one m.in do zasilania aut elektrycznych, produkowanych przez tę samą firmę. Jej najnowsze dzieło, Model 3, ma być produkowany w ilości 500 000 sztuk rocznie, więc zapotrzebowanie na akumulatory litowo-jonowe będzie ogromne. Specjalny oddział firmy, Tesla Energy, wdraża także coraz więcej produktów i rozwiązań magazynowania energii na skalę przemysłową. Powerpacki Tesli pozwalają wyeliminować problemy z przerwami w dostawie sieci energetycznej. Firma jakiś czas temu uruchomiła instalację fotowoltaiczną, która pozwala zasilić całą wyspę, nawet w nocy, korzystając z energii zgromadzonej w ciągu dnia. Mimo, że w tym momencie ukończone jest tylko około 30% Gigafactory – produkcja baterii ruszyła w już styczniu 2017 roku. Tesla blisko współpracuje z jednym z największych światowych producentów – firmą Panasonic. Dostarcza ona niezbędny sprzęt oraz know-how, pozwalające osiągnąć tak dużą produkcję. Dodatkowo, firma Elona Muska inwestuje w prace naukowe mające na celu zwiększenie gęstości energii oraz żywotności produkowanych przez siebie ogniw. Produkcja ogniw w Gigafactory, ukazana w zwolnionym tempie: Tesla nie jest jednak odosobniona w swoich ambitnych planach. Coraz więcej firm ujawnia plany budowy fabryk, w których produkowane mają być ogniwa litowo-jonowe. Najnowsze informacje docierają do nas z tajwańskiej firmy Energy Absolute. Planuje ona budowę fabryki umiejscowionej w Azji, o możliwościach produkcyjnych sięgających 50 GWh. CEO firmy, Amorn Sapthaweekul, zapowiedział, że projekt ma rozpocząć się już w przyszłym roku i kosztować blisko 3 miliardy dolarów. Energy Absolute prowadzi rozmowy z przedstawicielami czterech różnych krajów odnośnie lokalizacji swojej nowej fabryki, ale najprawdopodobniej powstanie ona w Tajwanie – miejscu, z którego wywodzi się firma. W odróżnieniu do Gigafactory, fabryka firmy Energy Absolute ma powstawać w kilku etapach. Pierwszy etap ma skutkować możliwościami produkcyjnymi na poziomie 1 GWh rocznie. Wyprodukowane baterie wykorzystane zostaną w magazynach energii stabilizujących sieć energetyczną w Azji. Do roku 2020, światowa produkcja ogniw litowo-jonowych ma wzrosnąć do 174 GWh rocznie. Dla porównania, w roku 2016 wynosiła ona “zaledwie” 28 GWh. Większość z nich, bo aż 62%, ma być produkowanych w Chinach. Co ciekawe, Polska znajdzie się na czwartym miejscu, posiadając możliwości produkcyjne na poziomie 5 GWh. Wszystko dzięki fabryce LG Chem powstającej w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia. Firma zainwestuje w fabrykę kwotę 1,3 miliarda dolarów i ma zamiar zatrudniać 1000 osób oraz produkować 100 tys baterii rocznie. Budowa ma się zakończyć w 2018, w produkcja ruszyć w 2019 r. Będzie to pierwsza tak wielka fabryka baterii w Europie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.