Wiadomości OZE W Gdańsku powstaje autonomiczny statek do celów badawczych 06 listopada 2019 Wiadomości OZE W Gdańsku powstaje autonomiczny statek do celów badawczych 06 listopada 2019 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? W Aluship Technology w Gdańsku budowany jest kadłub bezzałogowego statku Mayflower Autonomous Ship (MAS). Maszyna powstaje z inicjatywy organizacji ProMare. Do współpracy zaproszono także IBM. Zgodnie z planem za niecały rok (wrzesień 2020) odbędzie rejs przez Atlantyk. Jego celem jest m.in. zbieranie danych, który posłużą ochronie środowiska. ProMare jest organizacją non-profit zajmującą się promowaniem badan i eksportacji mórz na całym świecie. W przyszłym roku, w 400. rocznicę dotarcia angielskich osadników do Ameryki Północnej, chce wypuścić w podobną trasę bezzałogowy pojazd MAS. Maszyna wypłynie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts (USA). MAS naszpikowany technologią IT MAS ma zostać wyposażony w szereg czujników i innych narzędzi, które zostaną wykorzystane do prowadzenia badań dotyczących m.in. bezpieczeństwa cybernetycznego na morzach i oceanach, monitorowania ssaków morskich, mapowania oraz szacowania zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem plastikiem. Maszyna skorzysta z technologii SI IBM, jej serwerów, chmury i edge computing IBM. To nowoczesne rozwiązania, które pozwolą na samodzielną, autonomiczną nawigację, uniknięcie zagrożeń i omijanie przeszkód. Ponadto zastosowano technologię wykorzystującą głębokie uczenie się (ang. deep learning), RADAR, AIS (Automated Identification Systems) zapewniające stałą świadomość sytuacyjną i LIDAR znany z samochodów autonomicznych. MAS będzie zdolny do samodzielnego wyznaczania optymalnej trasy i prędkości pokonywania Atlantyku. W razie potrzeby „podejmie decyzję” o zmianach kursu. Rejs autonomicznego statku będzie monitorowany przez naukowców z Uniwersytetu w Plymouth oraz Uniwersytetu w Birmingham. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.