Wiadomości OZE W Niemczech została uruchomiona pierwsza linia kolejowa zasilana wodorem 28 września 2018 Wiadomości OZE W Niemczech została uruchomiona pierwsza linia kolejowa zasilana wodorem 28 września 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Niemcy wprowadzili właśnie na swoje tory pierwszy pociąg zasilany wodorem. Być może zapowiada to transformację sektora kolejowego i sukcesywną rezygnację z pociągów zasilanych silnikiem diesla na rzecz bardziej ekologicznych, choć droższych technologii. Coradia iLint – niebieski pociąg zasilany wodorem – wyprodukowany został przez francuską firmę Alstom. W połowie miesiąca rozpoczął on regularne kursowanie w północnych Niemczech pomiędzy miasteczkami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde oraz Buxtehude. Trasa ta liczy około 100 kilometrów i normalnie pokonywana jest przez skład ciągnięty przez lokomotywę z silnikiem diesla. Maksymalna prędkość pociągu wodorowego w niczym nie ustępuje tej, jaką osiąga skład z silnikiem diesla – ekologiczny pociąg osiąga do 140 km/h. Linię, po której jeździć będzie Coradia iLint, obsługuje spółka Elbe-Weser (EVB). „Pierwszy na świecie pociąg z napędem wodorowym właśnie wchodzi do komercyjnego użycia, a model ten jest w pełni gotowy do seryjnej produkcji”, mówił CEO Alstoma, Henri Pupart-Lafarge, na ceremonii uruchomienia trasy w Bremervoerde, gdzie znajduje się stacja tankowania wodoru dla Coradia iLint. Dodatkowo przewidziano także mobilne stacje tankowania tego paliwa. Alstom poinformował, że planuje dostarczenie kolejnych 14 takich bezemisyjnych składów do Saksonii do 2021 roku. Inne niemieckie regiony również wyrażają zainteresowanie takim pociągiem. Pociąg wodorowy jest wyposażony w ogniwa paliwowe, które wytwarzają energię elektryczną dzięki połączeniu wodoru i tlenu, co powoduje, że emitowana jest jedynie para wodna i woda. Nadmiar energii z ogniwa jest przechowywany w akumulatorach litowo-jonowych na pokładzie pociągu. Coradia iLint ma zasięg około 1000 km na jednym zbiorniku wodoru. Alstom stawia na nową technologię jako bardziej ekologiczną i cichszą alternatywę dla oleju napędowego na niezelektryfikowanych trasach kolejowych. Jest to atrakcyjna perspektywa dla wielu niemieckich miast, które starają się walczyć z zanieczyszczeniem powietrza. „Oczywiście, zakup pociągu wodorowego jest nieco droższy niż pociągu z silnikiem diesla, ale taniej jest nim jeździć„, powiedział Stefan Schrank, kierownik projektu w Alstom. Inne kraje również szukają pociągów wodorowych. Zainteresowane są m.in.: Wielka Brytania, Holandia, Dania, Norwegia, Włochy oraz Kanada. We Francji rząd już zapowiedział, że chce, by pierwszy pociąg wodorowy znalazł się na szynach do 2022 roku. źródło: alstom, phys.org, the guardian Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.