Elektromobilność W Polsce powstaje 30% baterii do aut elektrycznych produkowanych w Europie 25 kwietnia 2022 Elektromobilność W Polsce powstaje 30% baterii do aut elektrycznych produkowanych w Europie 25 kwietnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Elektromobilność Bezprzewodowe ładowanie elektryków we Francji i Norwegii We Francji i Norwegii zainstalowane zostaną specjalne odcinki dróg, na których elektryki będą ładowane bezprzewodowo. Czy to rozwiązanie okaże się… Podsumowując tylko rok 2021 możemy mówić o wzroście sprzedaży pojazdów elektrycznych o 120% i realizacji pięciu projektów inwestycyjnych o łącznej wartości przeszło 2 miliardów euro. Już teraz w naszym kraju ulokowana jest produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Jak rozwija się rynek elektromobilności w Polsce? Dynamiczny rozwój rynku aut elektrycznych Elektromobilność to ogromna i wciąż rosnąca gałąź gospodarki, w której mieści się już nie tylko produkcja elektrycznych pojazdów. To również wydobycie surowców, a także modernizacja i rozwój infrastruktury energetycznej, czy też infrastruktury ładowania. Inwestycje w sektorze elektromobilności przewidziane do końca 2022 roku mają stworzyć kolejne niemal 7 tysięcy miejsc pracy. Należy także brać pod uwagę zaawansowany recykling pojazdów i ogniw zasilających, pozwalający na realne wdrożenie zasad gospodarki cyrkularnej. Wszystkie te branże stanowią integralne elementy tego, co dziś powinniśmy rozumieć pod szerokim pojęciem elektromobilności. – Z roku na rok rośnie liczba zagranicznych inwestycji realizowanych w naszym kraju. Wśród kluczowych projektów w 2021 roku znalazły się inwestycje światowych gigantów w tej branży. Pokazuje to, że Polska ze względu na swoją innowacyjność i wysokiej jakości produkcję w dziedzinie elektromobilności jest krajem atrakcyjnym dla inwestorów i partnerów biznesowych. Już teraz w naszym kraju ulokowana jest produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Stale powiększa się także liczba polskich firm rozwijających produkcję w szeroko rozumianym sektorze elektromobilności, jak również świadomość i zainteresowanie społeczeństwa. Nasz kraj już teraz dynamicznie się rozwija w branży e-mobility, a w przyszłości mamy szansę wejść w tym segmencie do ścisłej czołówki – mówi Krzysztof Drynda, Prezes Zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Do każdego przedsięwzięcia potrzebni będą Ludzie. Wykwalifikowana kadra inżynierów i specjalistów, pracownicy produkcyjni, technicy – bez nich elektromobilna rewolucja się nie odbędzie. Zatrudnienie w sektorze elektromobilności Sektor e-mobility rozwija się intensywnie, co przekłada się na wzrost zapotrzebowania na specjalistów z zakresu elektromobilności. W 2021 roku wzrosło głównie zapotrzebowanie na konstruktorów i inżynierów produktu ds. napędów/ baterii elektrycznych, inżynierów testów, specjalistów z obszaru elektryki i elektrotechniki, inżynierów ds. jakości baterii. źródło: mat.prasowe – Rewolucja dzieje się na naszych oczach. Może to szumnie brzmiące słowa, jednak taka jest prawda. Coraz więcej firm zgłasza zapotrzebowanie na kadrę inżynierów, pracowników produkcyjnych, bez których zmiana na rynku motoryzacyjnym, w sektorze elektromobilności, nie będzie mogła się odbyć. Oczywiście – fabryki samochodów elektrycznych są technologicznie zaawansowane, robotyzacja i automatyzacja produkcji widoczna jest na każdym kroku, jednak bez ludzi rewolucja się nie wydarzy. Za dużą odpowiedzialnością powinno iść proporcjonalne i konkurencyjne wynagrodzenia i pracodawcy mają tego świadomość – wskazuje Tomasz Szpikowski, Prezes Bergman Engineering. Zmiany na rynku automotive są bardzo dynamiczne i są szansą dla lokalnego rynku i rodzimych firm, także spoza sektora motoryzacyjnego. – Wielu przedsiębiorców nawet nie wie, że po lekkim przezbrojeniu, ich linie mogłyby już dziś dostarczać komponenty, produkty, czy też elementy wyposażenia hal dla branży elektromobilności – podsumowuje Krzysztof Burda, Prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Elektromobilność to nie tylko wysoko zaawansowane komponenty, takie jak elektrody, separator, czy elektrolit, to również: miedziane wyprowadzenia elektryczne, osłony modułów, elementy gumowe, czy aparatura pomiarowa. – Wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych za rok 2021, po wzroście o ponad 60% rok do roku, przekroczyła 6,6 mld zł. Baterie oraz inne komponenty potrzebne do budowy elektrycznego transportu, są produktami wysokomarżowymi, które wymuszają inwestycje w nowoczesny model produkcyjny – stwierdza Rafał Biszcz, Dyrektor PIRE Knowledge Hub. Jest to wielką szansą dla polskiego przemysłu na daleko idącą modernizację i skok naprzód – szczególnie w momencie, w którym podaż siły roboczej spada wskutek niekorzystnych zmian demograficznych. Polska szansa na rynku baterii? Jest jedna jeszcze druga strona medalu – technologia bateryjna jest wciąż taką nowinką, że jej tajniki nie przeniknęły jeszcze do naszej świadomości. Polski przemysł nie wie, jak się produkuje baterie, jakie półprodukty są potrzebne i jaką rolę ten przemysł mógłby zająć w łańcuchu dostaw branży elektromobilności. PIRE szacuje, że do roku 2028, ponad 5% całości polskiego eksportu będą stanowić baterie, tymczasem wiedzy o tej dziedzinie gospodarki jest jak na lekarstwo. Więcej informacji w o rozwoju rynku elektromobilności znajdziesz w artykule: Dlaczego samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe? Oraz w raporcie „Elektromobilność w Polsce: Inwestycje, Trendy, Zatrudnienie”, który powstał we współpracy Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Bergman Engineering oraz Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. źródło: mat. prasowe, zdj. główne- Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.