Elektromobilność Wakacje 2023. Czy długa podróż elektrykiem ma sens? 15 lipca 2023 Elektromobilność Wakacje 2023. Czy długa podróż elektrykiem ma sens? 15 lipca 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Elektromobilność Bezprzewodowe ładowanie elektryków we Francji i Norwegii We Francji i Norwegii zainstalowane zostaną specjalne odcinki dróg, na których elektryki będą ładowane bezprzewodowo. Czy to rozwiązanie okaże się… W lipcu i w sierpniu Polacy często jeżdżą samochodami, żeby dotrzeć do wybranego wcześniej ośrodka wypoczynkowego. Wakacje to także okres, w którym warto zadać sobie pytanie, czy elektrykiem jest sens jechać w dłuższą trasę. Spis treści Zaplanować trasę elektrykiemPostoje w drodze na wakacjeJak jeździć oszczędnie elektrykiem? Dlaczego podróż na wakacje elektrykiem ma sens? Zaplanować trasę elektrykiem Jak wynika z raportu pt. „Na wakacje samochodem – jak podróżują Polacy?”, aż 43% respondentów planuje wyjazd nad morze, jednak popularne kierunki to też góry, jeziora czy kempingi. Co ciekawe, 78% badanych zamierza wybrać się na jeden z takich wyjazdów autem, a większości dojazd na miejsce zajmie od 3 do ponad 6 godzin. Jak na takiej trasie sprawdziłby się samochód elektryczny? – Sceptycy powiedzą, że elektryk nie nadaje się na długie podróże. Panuje bowiem przekonanie, że czas, jakiego potrzeba do pokonania trasy elektrykiem jest dłuższy niż autem spalinowym, zasięg niewystarczający, a utrzymanie i serwisowanie drogie. Są to jednak często opinie osób, które nie mają w tym temacie doświadczeń. Jak się jednak okazuje, auta z zielonymi tablicami sprawdzą się zarówno podczas krótkich dystansów pokonywanych po mieście, ale także pozwolą nam komfortowo poczuć się w dłuższej podróży, np. wakacyjnej – tłumaczy Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans. Optymizmem napawają także dane płynące z badania pt. „Na wakacje samochodem – jak podróżują Polacy?”, dotyczące naszych nawyków podczas podróżowania. Czego można się dowiedzieć z tego raportu? Aż 78% respondentów, planujących w tym roku wyjazd samochodem na wakacje, deklaruje, że przygotowuje się do trasy wcześniej. W tym celu Polacy sprawdzają, które odcinki są płatne, gdzie są remonty, czy są dostępne nowe drogi. W grupie kierowców te dane są jeszcze wyższe, bowiem aż 85% z nich planuje lub przywiązuje uwagę do weryfikacji trasy przed podróżą. Źródło: Raport pt. „Na wakacje samochodem – jak podróżują Polacy? – Często słyszę, że auto elektryczne nie sprawdzi się na trasie, bo trzeba je ładować na określonych stacjach ładowania, co wymaga wcześniej weryfikacji. Jednak z własnego doświadczenia, jak i z danych z raportu wynika, że my i tak tę trasę planujemy przed wyjazdem. Nie ma więc nic prostszego, by jeszcze przed startem podróży wybrać stację, na której naładujemy baterię samochodu. Dodatkowo, jak wynika z raportu Polish EV Outlook 2023, w ciągu najbliższych trzech lat, liczba nowo instalowanych ładowarek dla aut elektrycznych może być nawet dziesięciokrotnie wyższa niż w 2022 roku – tłumaczy Adam Dutkowski. Ten samochód elektryczny robi furorę. Właśnie został najlepiej sprzedającym się autem świata! Postoje w drodze na wakacje Ponad 3/4 Polaków deklaruje, że jadąc na wakacyjny wypoczynek czy nawet kilkudniowy wyjazd planuje robić postoje na trasie. Między 11 a 20 minut – właśnie tyle trwa standardowy postój dla 45% badanych. Kolejnych 29% zatrzymuje się na przerwy dłuższe niż 20 minut. To wystarczająco długo, by się szybko zregenerować, zjeść lub napić się ulubionej kawy, a także zatankować lub naładować samochód elektryczny. – Te 15-20 minut to optymalny czas, żeby podładować elektryka, co przy założeniu, że jadąc na wakacje mamy do przejechania kilkaset kilometrów – zdecydowanie wystarczy, by spokojnie dojechać do celu. Wraz z intensywnym rozwojem technologii, dzisiejsze elektryki oferują nawet kilkuset kilometrowe zasięgi – tak jest w przypadku modelu EQV, elektrycznego vana od Mercedes- Benz, którego zasięg wynosi nawet 356 km według normy WLTP – dodaje Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans. Źródło: raport pt. „Na wakacje samochodem – jak podróżują Polacy? Tani elektryk ze Szwecji. Luvly O przypomina Smarta i jest lżejszy od malucha Jak jeździć oszczędnie elektrykiem? Sceptycy elektryków jako swój argument podają też to, że deklarowany przez producenta zasięg baterii takiego pojazdu to jedno, a w praktyce jest dużo mniejszy.Rzeczywiście, jeśli jedziemy powyżej prędkości dozwolonych na trasie i nie zwracamy uwagi na ekonomiczną jazdę – to prawda. Ta reguła odnosi się to również do samochodów spalinowych. Jednak, jak się okazuje, Polacy są bardziej niż gotowi, by na jednym baku/jednej baterii, przejechać możliwie jak najdłuższy dystans. – Aż 84% kierowców deklaruje, że na co dzień lub podczas dłuższych podróży stosuje ecodriving, przy czym odsetek ten jest nieco wyższy wśród mężczyzn. To bardzo ważne, że ekonomiczny styl jazdy, który pozwala na optymalizację zużycia paliwa oraz podzespołów samochodu w trakcie podróży, stosujemy na co dzień. Dzięki temu niższe są zarówno rachunki za prąd czy paliwo, a także mniej eksploatujemy nasze auto – wyjaśnia Adam Dutkowski. Źródło: Raport pt. „Na wakacje samochodem – jak podróżują Polacy? Dlaczego podróż na wakacje elektrykiem ma sens? Jak widać, planowanie trasy, ekonomiczna jazda i robienie postojów podczas podróży większość polskich kierowców ma już we krwi. Takie nawyki sprawdzają się w przypadku aut spalinowych, ale jeśli w pewnym momencie zdecydujemy się przesiąść na elektryka – okaże się, że ta zmiana jest dla nas praktycznie nieodczuwalna, a dodatkowo może przynieść wiele wymiernych korzyści. Z badania wynika, że na ten moment zakup auta elektrycznego rozważyłoby 22% badanych, to z roku na rok dane te będą sukcesywnie rosnąć. Dodatkowo, z informacji PSPA, w okresie styczeń-maj 2023 liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce zwiększyła się o 71% rdr. W Pruszkowie powstanie gigafabryka baterii dla elektryków i magazynów energii Źródło: informacja prasowa 38pr.prowly.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.