Elektromobilność We Wrocławiu już 190 elektrycznych aut „na minuty” 23 stycznia 2018 Elektromobilność We Wrocławiu już 190 elektrycznych aut „na minuty” 23 stycznia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany W poniedziałek do użytkowników trafił ostatni ze 190 elektrycznych nissanów leafów przeznaczonych do wypożyczania za pomocą telefonu prosto z ulicy. To największy taki system oparty na „elektrykach” w naszej części Europy. Sprawdziliśmy ile prądu zużywają wrocławianie na jazdę tymi autami i gdzie są ładowane. – Od poniedziałku, 22 stycznia, mamy już dostępne w systemie wszystkie 190 osobowych nissanów leafów. W ciągu najbliższych dni dołączy do nich jeszcze 10 dostawczych nissanów e-NV200 – mówi w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl Miłosz Franaszek z Enigmy, spółki zajmującej się m.in. tworzeniem systemów informatycznych dla wojska i Policji, a przy okazji operatora wrocławskiego systemu samochodów miejskich Vozilla. Vozilla rozwija własną sieć ładowania Firma jednocześnie uruchomiła we Wrocławiu kilka szybkich ładowarek do aut elektrycznych o mocy 50 kW każda, a kolejnych kilka powstanie w najbliższych miesiącach. Stacje ładowania rozmieszczone na terenie całego miasta na razie służą jednak wyłącznie do ładowania baterii samochodów Vozilli. To ma się jednak zmienić. – kilkanaście naszych punktów ładowania chcemy w przyszłości udostępniać innym użytkownikom. Teraz ładujemy w nich nocami co 1-2 dni każdy z naszych samochodów. Uzupełnianie baterii trwa maksymalnie 40 minut – wylicza Franaszek. To wygodne rozwiązanie dla wynajmujących – nie muszą podłączać użytkowanych aut do ładowarek, jak ma to miejsce np. w paryskim systemie Autolib’ (więcej o nim pisaliśmy rok temu: Elektryczny car-sharing w Paryżu ofiarą swego sukcesu). Dzięki temu samochodów nie odbiera się i nie oddaje w określonych miejscach, tylko tam, gdzie użytkownikowi jest najwygodniej na terenie całego miasta. Vozilla nie będzie też korzystać z miejskich słupków do ładowania, bo to trwałoby zbyt długo. Wrocław rozwija bowiem sieć półszybkich ładowarek na prąd przemienny, które uzupełniałyby baterie leafów kilkukrotnie dłużej, niż szybkie ładowarki na prąd stały. – Nie możemy sobie pozwolić, aby samochody ładowały się po cztery godziny dziennie. Takie słupki nadają się do ładowania np. samochodów pracowników biurowców w czasie ich pracy. Carsharing musi korzystać z szybkich ładowarek – tłumaczy Franaszek. W przypadku publicznych stacji rozwiązania przyjęte we Wrocławiu są już z resztą uważane za anachronizm. – Musimy bardzo uważnie obserwować trendy rozwoju technologii i na bieżąco dopasowywać nowo pojawiające się możliwości do potrzeb użytkowników w danych lokalizacjach – przekonuje Wojciech Dziwisz z koncernu ABB, jednego z największych producentów stacji ładowania na świecie. Przypomina, że w sprzedaży są już ładowarki o mocy 150-350 kW, którymi będzie można naładować auta na kolejnych 200 km jazdy w ciągu kilkunastu minut. Ich jedyna wada to cena – dużo wyższa od wrocławskich półszybkich słupków. Wysokie zużycie prądu Sporym zaskoczeniem może być zużycie prądu w samochodach Vozilli. O tym ile prądu zużywają wrocławianie na podróże samochodami miejskimi w dokończeniu artykułu dostępnym tutaj: https://wysokienapiecie.pl/7619-nissan_leaf_elektryczny_zuzycie_carsharing_opinie_ceny_vozilla/#dalej Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.