Wiadomości OZE Wodorowy napęd nie tylko na lądzie ale i w powietrzu 17 października 2016 Wiadomości OZE Wodorowy napęd nie tylko na lądzie ale i w powietrzu 17 października 2016 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Czas ucieka, a naukowcy nie śpią. Napęd wodorowy to technologia, której dają szansę kierowcy jak i piloci! Oszczędny, cichy, nowoczesny tak można opisać pojazd zasilany napędem wodorowym. Czym się charakteryzuje i dlaczego warto na niego zwrócić uwagę o tym poniżej. Tak naprawdę samochód posiadający ogniwo paliwowe, jest elektryczny. Porusza się on dzięki energii elektrycznej wyprodukowanej w „małej elektrowni” jaką są ogniwa paliwowe. Składają się one z elektrody ujemnej (anody), dodatniej (katody) oraz umieszczonego pomiędzy nimi elektrolitu. Do anody dostarczany jest wodór przechowywany w specjalnie skonstruowanym zbiorniku, następnie ulega on utlenieniu. Po rozbiciu na protony i elektrony, jedne trafiają do katody a drugie dostają się do obwodu elektrycznego, gdzie następnie prąd elektryczny płynie do silnika i akumulatora. Protony dostarczone do katody dzięki sprężonemu tlenowi ulegają reakcji, która w efekcie daje wodę, czyli jedyny nie szkodliwy produkt uboczny. Ogniwa paliwowe to tylko jedna z części całego mechanizmu, ale na pewno najważniejsza. Potrzebny do poruszania się pojazdu wodór jest tankowany na specjalnych stacjach w bardzo podobny sposób do tankowania benzyny czy ropy. Czas takiego tankowania to około 3 minuty więc o wiele mniej niż w przypadku samochodu elektrycznego. Zasięg jaki może pokonać pojazd posiadający ogniwa paliwowe to nawet 700km. Emisja związana z pracą pojazdu? Zero szkodliwych związków, jedynie woda. Zainteresowane pojazdem wodorowym są jednostki specjalnie. Firma Chevrolet przygotowała specjalną wersje Colorado ZH2 dla komandosów. Dzięki takiemu samochodowi wojskowi mogą zostać niezauważeni oraz dotrzeć w każde miejsce. Co więcej silnik jest o wiele chłodniejszy więc jego sygnatura cieplna nie zostanie wykryta. Ogniwa paliwowe w Colorado ZH2 są modularne więc mogą być wykorzystane jako źródło energii np. w obozie wojska. Problemem jest mała liczba stacji tankowania. Pierwsze testy planuje się na przyszły rok. Źródło 2 gmauthority.com Świat powietrzny również zainteresował się wodorowymi ogniwami paliwowymi. Samolot XY4 to samolot z napędem wodorowym. Wzbił się ostatnio w powietrze i przeleciał trasę z niemieckiego lotniska w Stuttgarcie trwającą 15 minut. Był to lot testowy. Napęd będzie jeszcze dopracowywany, ale producent ma nadzieję, że już za kilka lat tego typu samoloty będą mogły latać na liniach regionalnych albo służyć jako powietrzne taksówki. Samolot jest w stanie zabrać 4 osoby. Posiada on dwie kabiny po 2 osoby, uwaga umieszczone na skrzydłach. Wyposażony jest również w 2 zbiorniki po 9 kg każdy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.