Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Wołowina? Nie, dziękuję – ma za duży wpływ na klimat. Czy czeka nas rewolucja w żywności?

Wołowina? Nie, dziękuję – ma za duży wpływ na klimat. Czy czeka nas rewolucja w żywności?

Informacja o wpływie danego produktu spożywczego na klimat wpływa na zmianę decyzji konsumenckich i przekonuje do wyboru bardziej zrównoważonej żywności. To wynik badań przeprowadzonych przez Bloomberg School of Public Health na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa.

Dania o wysokim i niskim wpływie na klimat

Uczestnicy badania zostali podzieleni na trzy grupy i otrzymali przykładowe menu restauracji typu fast food, a ich zadaniem było zamówienie jednego dania na obiad. Jedna grupa dostała menu oznaczone jako „mały wpływ na klimat” – z pozycjami nie zawierającymi czerwonego mięsa, druga menu z napisem „wysoki wpływ na klimat” – z produktami z czerwonego mięsa, np. hamburgerami oraz trzecia tzw. grupa kontrolna otrzymała menu z kodami QR i bez etykiet „klimatycznych”.

Jak wybierali uczestnicy? Informacje o dużym, jak i niskim wpływie na klimat znacznie ograniczyły wybór czerwonego mięsa w porównaniu z grupą kontrolną, przy czym etykiety o dużym wpływie miały silny efekt. Menu z informacją „wysoki wpływ na klimat” na burgerach zwiększyło wybór dań innych niż wołowina o 23% w porównaniu z grupą kontrolną. Menu, które zawierało notkę „mały wpływ na klimat”, zwiększyło wybór produktów innych niż wołowina, takich jak kanapka z kurczakiem lub sałatka, o około 10% więcej niż w grupie kontrolnej.

Wpływ na klimat, ale i zdrowie

W badaniu, które trwało od 30 marca do 13 kwietnia 2022 roku wzięło udział ponad 500 osób. Etykiety „mały wpływ na klimat” dla pozycji wegetariańskich, drobiowych lub rybnych były zielone. Etykiety „wysoki wpływ na klimat” dla wszystkich burgerów wołowych były czerwone.

Uczestników poproszono nie tylko o wybranie produktu na obiad, ale także o ocenę, jak zdrowy jest według nich wybrane danie. Bez względu na to, jaki typ etykiety znajdował się w oglądanym menu, uczestnicy, którzy wybrali produkt bardziej zrównoważony (bez wołowiny), postrzegali swój wybór jako zdrowszy w porównaniu z tymi, którzy wybrali produkt z wołowiną.

To pokazuje, że informacja o wpływie potraw na klimat mogłaby przy okazji dobrze wpłynąć na zdrowie. 

Spożywanie czerwonego mięsa wiąże się z problemami zdrowotnymi, takimi jak rak jelita grubego, udar mózgu, cukrzyca typu 2 i inne choroby. A produkcja wołowiny odpowiada na najwyższe emisje gazów cieplarnianych w całym sektorze spożywczym i rolnym. Dlatego ograniczenie spożycia czerwonego mięsa miało by dobry wpływ zarówno dla zdrowia człowieka i zdrowia planety. 

Informacje w menu mają wpływ

W swoich badaniach naukowcy chcieli sprawdzić, w jaki sposób sygnalizowanie wpływu danej pozycji menu „fast food” na zmianę klimatu może wpłynąć wybór dania z mniejszą ilością czerwonego mięsa. Badanie wykazało, że informacja o wpływie na klimat na przykładowym menu fast food mogłaby mieć wpływ na wybór żywności.

Wyniki te sugerują, że etykietowanie menu, a zwłaszcza etykiety ostrzegające, że produkt ma duży wpływ na klimat, może być skuteczną strategią zachęcania do bardziej zrównoważonych wyborów żywieniowych w fast foodach – mówi główna autorka badań dr Julia Wolfson, profesor nadzwyczajny w Departament Zdrowia Międzynarodowego w Bloomberg School.

Używanie etykiet w menu od dawna rozważane jest jako dobre rozwiązanie do promowania zdrowych i zrównoważonych opcji żywności. Wymaga jednak uwarunkowań prawnych. 

BBC podaje, że meksykańska sieć restauracji Wahaca w swoim menu ma ocenę emisji dwutlenku węgla. W ten sposób chce pomóc klientom zrozumieć wpływ ich żywności na klimat i dokonywać bardziej zrównoważonych wyborów.

Kiedy rząd Wielkiej Brytanii wprowadził obowiązek umieszczania informacji o kaloriach w menu, pomyśleliśmy, że to dobra okazja, aby zacząć mówić o śladzie węglowym. Kalorie nie są dobrym sposobem na określenie, jak zdrowe jest jedzenie, a na pewno nie są dobrym sposobem na określenie, czy jest to dobre dla planety powiedziała BBC Thomasina Myers, współzałożycielka Wahaca.

Badanie: „Wpływ etykiet menu wpływu zmian klimatu na wybory dotyczące zamawiania fast foodów wśród dorosłych Amerykanów: randomizowane badanie kliniczne” został współautorem Julii Wolfson, Aviva Musicus, Cindy Leung, Ashley Gearhardt i Jennifer Falbe.

źródło: bbc.com, publichealth.jhu.edu

fot. canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.