Elektromobilność Wzrasta liczba rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce w porównaniu do 2021 roku 11 października 2022 Elektromobilność Wzrasta liczba rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce w porównaniu do 2021 roku 11 października 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Elektromobilność Bezprzewodowe ładowanie elektryków we Francji i Norwegii We Francji i Norwegii zainstalowane zostaną specjalne odcinki dróg, na których elektryki będą ładowane bezprzewodowo. Czy to rozwiązanie okaże się… Z danych Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA wynika, że na koniec września 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 57 256 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Aut elektrycznych przybywa pomimo obaw związanych z rosnącymi cenami energii elektrycznej. Spis treści Elektryków przybywaInfrastruktura ładowaniaRozwój elektrycznych pojazdów użytkowychCo dalej z rozwojem elektrombilności Elektryków przybywa Pod koniec września 2022 roku po polskich drogach jeździło 54 795 elektrycznych samochodów osobowych. Z czego ok. 50% (27 200 szt.) to w pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) i drugie ok. 50% (27 595 szt.) hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2022 roku liczba elektryków zwiększyła się o 18 995 sztuk, tj. o 44% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2461 szt. Rośnie również flota elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec września składała się z 15 765 szt. Powiększyła się również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która wynosi obecnie 439 160 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 788 szt. źródło: Licznik Elektromobilności Infrastruktura ładowania Infrastruktura wciąż stanowi duże wyzwanie dla osób, które decydują się na zakup elektryka. Jednak z danych Licznika Elektromobilności wynika, że wraz z flotą pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec września 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2460 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4738 punktów). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 33 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (79 punktów). Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Gdzie naładować elektryka bez opłat? [MAPA, LISTA] [aktualizacja 04.2023] Rozwój elektrycznych pojazdów użytkowych Wyraźny rozwój rynku elektromobilności widać w przypadku pojazdów użytkowych. Wpływa na to rozbudowana oferta modelowa oraz atrakcyjne warunki dofinansowania z programu „Mój Elektryk”. Przypomnijmy, że w programie „Mój elektryk” na pojazdy dostawcze można otrzymać dotację w wysokości 50 tys. zł do 70 tys. zł. Maksymalna kwota dofinansowania stanowi 20% lub 30% kosztów kwalifikowanych kupna samochodu. Ważnym aspektem jest także sukcesywna elektryfikacja floty przez firmy branży TSL [przyp. red.: transport, spedycja, logistyka] prowadzące działalność w Polsce. – Mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej praktycznie we wszystkich segmentach sektora elektromobilności w Polsce liczba nowo zarejestrowanych pojazdów jest wyższa niż w roku ubiegłym. Szczególnie duży wzrost odnotowaliśmy w przypadku elektrycznych pojazdów użytkowych. Od stycznia do września 2022 roku na polskie drogi wyjechało prawie tyle samo zeroemisyjnych dostawczaków i ciężarówek co w całym 2021 roku – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Czytaj także: Polska firma zbuduje ponad 800 stacji ładowania aut elektrycznych. Co dalej z rozwojem elektrombilności Samochody elektryczne to ważna część zielonej transformacji. W Europie elektryków przybywa. Niestety rok 2022 stanowi niemałe wyzwanie. Szalejąca inflacja i podwyżki cen paliw i energii elektrycznej z pewnością wpłynął na rozwój elektromobilności. – Niestety, wszystko wskazuje na to, że w tym roku cały rynek po raz kolejny odnotuje spadek, a przypomnę, że w ciągu ostatnich kilku lat poziom rejestracji w Europie obniżył się już o ponad 26%. Żeby rynek pojazdów zero- i niskoemisyjnych mógł się rozwijać, a europejskie firmy utrzymały pozycję lidera zmian, decydenci muszą w najbliższym czasie uchwalić m.in. unijne prawo o surowcach krytycznych i jeszcze bardziej zadbać o budowę infrastruktury ładowania i tankowania wodoru. W obecnej rzeczywistości, która zmienia się w sposób zgoła nieprzewidywalny, tylko szybkie działania mogą zapewnić rozwój motoryzacji przyszłości – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM. Czy w obecnej sytuacji posiadanie elektryka się opłaca? Wydaje się, że tak. Ceny energii elektrycznej wprawdzie rosną, ale ceny paliw również. Rozsądne rozwiązanie to inwestycja w fotowoltaikę i magazyny energii, która pozwoli te koszty obniżyć. Energia za darmo. W Polsce powstaje sieć darmowych punktów ładowania aut elektrycznych źródło: PSPA, PZPM, Licznik Elektromobilności fot. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.