Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Zabudowy z Nysy trafiły do elektrycznych ciężarówek w Norwegii

Elektryczne ciężarówki

Zabudowy z Nysy trafiły do elektrycznych ciężarówek w Norwegii

Unia Europejska zadeklarowała osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 roku, a jej śladami podążają kolejne państwa. Aby obniżyć poziomy emisji, poszczególne kraje podejmują zdecydowane środki, również w sektorze transportu. Francja i Wielka Brytania wprowadziły zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2040 roku. Wyprzedzili ich tylko Holendrzy i Norwegowie, u których taki sam zakaz zacznie funkcjonować w 2025 roku. Nowe przepisy obejmą również miejskie ciężarówki, aczkolwiek ich producenci będą mieli kilka lat więcej na przystosowanie się do zmieniającego się prawa.

Elektryczne ciężarówki Volvo

Niedawno pisaliśmy o wzrastającej popularności elektrycznych ciężarówek. Według specjalistów z McKinsey & Company, do 2030 roku może być ich nawet 11 milionów tylko na rynkach europejskim, amerykańskim i chińskim. 

Jedną z pierwszych elektrycznych ciężarówek jest Volvo FE Electric, pojazd jest dostępny na europejskim rynku od 2019 roku. Jego masa całkowita wynosi 27 ton, natomiast elektryczny układ napędowy i akumulatory są oparte na rozwiązaniach stosowanych w autobusach Volvo. 

Jak podaje Volvo, ciężarówka nadaje się do realizowania wymagających dostaw na terenie miast: dowozu towarów i wywozu śmieci, a także lekkiego transportu budowlanego. Dodatkowo pojazd może poruszać się w strefach czystego transportu. Ponadto, dzięki cichej pracy układu napędowego, ciężarówka może uczestniczyć w nocnych dostawach. Takie rozwiązanie okazuje się praktyczne i przyszłościowe zwłaszcza w gęsto zaludnionych miastach. 

MEGA zabudowy z Nysy

Tworzeniem zabudowy do elektrycznych ciężarówek Volvo zajmuje się polski producent przyczep i naczep z Nysy, MEGA. Jego partnerem na rynku norweskim od 2014 roku jest firma MAUR Bilpåbygg AS.

– Każdy proponowany przez nas prototyp jest na wstępnym etapie opracowywany koncepcyjnie razem z producentem, następnie przygotowywany konstrukcyjnie i produkowany w Nysie. Po testach u nas w Norwegii i informacjach zwrotnych, MEGA optymalizuje produkt, zanim dany rodzaj pojazdu czy zabudowy trafi do seryjnej produkcji – powiedział Roger Thorvaldsen, właściciel MAUR Bilpåbygg AS.

Produkcja dla firmy MAUR obejmuje obecnie: przyczepy typu tridem i tandem oraz przyczepy wywrotki na obrotnicy przeznaczone do ciężkich prac drogowo-budowlanych, naczepy wywrotki z ruchomymi osiami stworzone głównie do robót ciężkich (budowa tuneli, wożenie skał, ostrych odłamków skalnych, dużych kamieni i cięższego odpadu drogowego). Ponadto MEGA wytwarza również zabudowy stalowe do aut Volvo, Scania, Mercedes i innych.

Norweska jakość prosto z polskiej fabryki

Wszystkie produkty przeznaczone dla skandynawskich odbiorców wykonywane są ze stali Hardox, którą charakteryzuje bardzo duża wytrzymałość na ścieranie, uderzenia i inne uszkodzenia spotykane w ekstremalnych warunkach pracy.

– Nasi partnerzy z Norwegii przywiązują wielką wagę do detali i wykończeń. Skrzynie są dodatkowo zabezpieczane oraz powlekane najlepszymi lakierami dodaje Krzysztof Grabowski, kierownik działu zabudów.

Do norweskiej firmy Tom Wilhelmsen AS, klienta MAUR, trafiły kilka dni temu trzy lekkie ciężarówki Volvo FE Electric wyposażone w zabudowy przygotowane przez zespół MEGA i MAUR. To pierwsze w Europie pojazdy elektryczne w tej konfiguracji, spełniające wymagania związane ze zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla.

W uroczystym przekazaniu pojazdów wzięła udział Premier Norwegii, Erna Solberg.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.