Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Zbliża się koniec dominacji Tesli w klasie luksusowych elektryków

Zbliża się koniec dominacji Tesli w klasie luksusowych elektryków

Dla kupujących samochody elektryczne klasy luksusowej do niedawna istniała tylko jedna marka – Tesla. Dominacja marki w tym segmencie w Stanach Zjednoczonych wkrótce może się skończyć. Kilka miesięcy temu Jaguar przedstawił swój pierwszy model elektryczny, samochód sportowy I-Pace. W ciągu najbliższych 12 miesięcy konkurencyjne auta elektryczne będą dostępne też w ofercie Audi, Mercedesa, Porsche i Volvo.

Nadchodzą nowe elektryki

Jaguar I-Pace

W sprzedaży jest już I-Pace Jaguara, a SUV Audi E-tron może być już teraz zarezerwowany i do klientów trafi w przyszłym miesiącu. Samochód sportowy EQC Mercedesa ma się pojawić w 2020 roku. Elektryczny samochód sportowy Porsche Taycan pojawi się pod koniec tego roku, a jego potencjalni nabywcy mogą się już zarejestrować, aby dokonać wpłaty. Pięciodrzwiowy fastback Volvo Polestar 2 na drogi trafi z kolei w 2020 roku.

Byton M-Byte

Jeśli wierzyć doniesieniom prasowym, swoje luksusowe modele zaoferują w USA niebawem również mniej znane firmy. Byton zaprezentuje swój SUV M-Byte już pod koniec tego roku w Chinach, a w Stanach Zjednoczonych pod koniec 2020 roku. Rivian planuje natomiast rozpocząć produkcję swojej ciężarówki elektrycznej i SUV-a w przyszłym roku.

Uznani producenci samochodów planują zdominować rynek elektrycznych aut luksusowych. Jednocześnie właściciele aut Tesli skarżą się na jakość wykonania i długość czynności serwisowych. Rynek jest więc gotowy na zmiany. Audi zapowiada, że do 2025 roku będzie miało 12 całkowicie elektrycznych modeli, generujących 30% sprzedaży na całym świecie. W przyszłym roku każdy pojazd Jaguara lub Land Rovera będzie miał w ofercie jakąś formę napędu elektrycznego (w pełni elektryczny lub hybrydowy).

Szybkie ładowanie dla nowych elektryków

Mercedes EQC

Szybka ładowarka DC Fast Charger będzie mogła naładować zapowiadanego Mercedesa EQC do 80% z 10% w 40 minut, a Audi E-tron do 80% w ciągu 30 minut. Audi da właścicielom E-Tron dostęp do równowartości 2000 mil bezpłatnego ładowania w Electrify America.

Kolejna generacja pojazdów elektrycznych ładuje się jeszcze szybciej. Ładowarka DC Fast Charger o pojemności 350 kilowatów będzie mogła ładować Porsche Taycan do zasięgu 240 mil w 16 minut. Firma przekaże nabywcom Taycana trzy lata bezpłatnego 30-minutowego ładowania w lokalizacjach Electrify America, z których część będzie miała moc 350 kilowatów. Salony dealerskie Porsche będą również wyposażone w ładowarki o mocy 50 kilowatów i 350 kilowatów.

Porsche Taycan

Chociaż pojazdy te mają krótsze zasięgi, niż większość pojazdów napędzanych benzyną, pojazdy elektryczne gwałtownie przyspieszają. Audi twierdzi, że jego E-tron będzie się rozpędzał od zera do 60 mil na godzinę w 5,5 sekundy, podobnie jak wersja z napędem na wszystkie koła Bytona. Mercedes EQC przyspieszy od zera do 60 mil na godzinę w 4,9 sekundy, a Jaguar I-Pace w 4,5 sekundy. Porsche zaś w mniej niż 3,5 sekundy.

I-Pace daje z siebie wszystko bez kompromisów – powiedział David Larsen, dyrektor planowania produktów w Jaguar Land Rover w Ameryce Północnej.

Elektryki zaawansowane technologicznie

Luksusowe auta elektryczne będą oferować najnowszą technologię. EQC będzie wyposażony w całkowicie nowy cyfrowy ekran dotykowy MBUX reagujący na polecenia głosowe i gesty. E-tron oferuje zaktualizowany system dotykowy Audi i jest pierwszym pojazdem integrującym system sterowania głosowego Alexa firmy Amazon. Ekran może wyświetlać wirtualny widok pojazdu z góry, a także wirtualny obraz 360 stopni, tak jakby E-tron był oglądany z daleka. Kamery wykryją znaki drogowe, a wyświetlacz będzie o nich informował kierowcę. W wybranych miastach pojazd wskaże, kiedy światło zmieni kolor na zielony i wskaże odpowiednią prędkość, aby uniknąć czerwonych świateł.

Volvo Polestar 2 będzie wyposażone w Google Maps i Google Assistant. Nie będzie więc potrzeby wybierania tych aplikacji na podłączonym smartfonie. Współdzielony wyświetlacz Byton’s Experience to natomiast pełnowymiarowy pulpit, który rozciąga się na 48 cali w całym wnętrzu i reaguje na gesty dłoni. Może pokazać wydajność, nawigację i funkcje rozrywkowe. Pojazd ma również tablet wideo w kierownicy, a drugi w konsoli środkowej.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.